Hartaansilta


 

KILPAILU

Hartaansillan suunnittelukilpailu,
kilpailuehdotus ‘Siivenkantama’
1.palkinto, Oulu, 2021

Järjestäjä:

Oulun kaupunki
Suomen rakennusinsinöörien liitto RIL ry

Yhteistyössä:

Insinööritoimisto Pontek Oy
Ylitys Oy
VALOA design Oy
Profund Oy

 
 

hartaansilta ‘Siivenkantama’

Siivenkantama on kaksijänteinen teräksinen kaarisilta, joka luo Oulujoen suistomaisemaan kevyen lintumaisen hahmon tunnusmerkiksi Hartaanselänrannan uudelle asuinalueelle. 170-metrinen kevyen liikenteen silta yhdistää alueen vastakkaiset rannat toisiinsa vaalien paikan luontoarvoja. Siltarakenteen muoto kallistettuine kaarinen on sovitettu matalapiirteiseen maisemaan.

Sillan ali avautuu laajoja esteettömiä näkymiä uudelta asuinalueelta Hartaanselälle, Natura-alueelle ja keskustaan. Ainut välituki sijoittuu salmen keskivaiheille väistäen lintujen suosiman matalikon ja uhanalaisen lietetatarin esiintymät. Sillan kulkuväylä kaartelee hienovaraisesti tarjoten vaihtelevia näkymiä, ja sillan kaaret muodostavat porttimaisen aiheen Hartaanrannan ja Vaakunakylän välille. Kansi levenee sillan ulkokaarteissa, jolloin maiseman äärelle syntyy luontevia pysähtymispaikkoja kauko- ja lähinäkymien tarkkailuun.

Ympäristösuunnitelma

Sillan molempiin päihin on luotu oleskeluun ja kohtaamiseen sopivat, suotuisiin ilmansuuntiin avautuvat näköalapaikat. Lähimaisemassa voi tarkkailla meriluontoa, ja pisimmät näkymät avautuvat kohti Oulun keskustaa Pikisaaren molemmin puolin. Silta liittyy Hartaanselän rantojen maastoon hienovaraisesti sulautuen ja sillan plastista muotokieltä korostaen. Maasto terassoidaan matalien muurien avulla ja pintamateriaaleilla korostetaan risteysalueen liikesuuntia. Eri tasojen välillä on esteetön yhteys rantaan. Molemmilla rannoilla on kulkuyhteys sillan ali veden välittömässä tuntumassa, ja rantavyöhykkeiden luonne pidetään luonnonmukaisena. Vedenkorkeuden suuret vaihtelut on huomioitu korkeustasoja suunniteltaessa.

Hartaanrannan puolella rantareittiä on korotettu nykyisestä tasosta ja maastoa muokattu siten, että uusi kevyen liikenteen yhteys Varikon ja Hartaanrannan asuntoalueille on kaltevuudeltaan miellyttävä ja risteysalue Villa Castrenin edustalla kulkunopeuksiltaan ja näkemiltään turvallinen. Rannan puoleisten tukimuurien avulla saadaan olemassa olevaa puustoa säilymään mahdollisimman paljon.

Oleskelupaikkojen jäsentelyssä käytetään yksittäispuita, rannoille tyypillisiä isoja luonnonkiviä sekä massiivipuisia penkkejä, jotka viittaavat paikalliseen tukinuittoperinteeseen. Kasvillisuutena suositaan meren rannoille tyypillistä luonnonkasvillisuutta, kuten pihlajia, tyrnejä, pajuja ja heiniä. Pintamateriaaleilla korostetaan risteysalueiden liikesuuntia ja merkitään pysähtymisen paikkoja.

 
ProjektitMaanlumo